top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverInga Buggenhout - iZie

Over virtuele assistentes

Bijgewerkt op: 18 apr. 2023

Wanneer mensen mij vragen wat ik doe als beroep, wordt er nogal eens menig wenkbrauw gefronst. Daarom leg ik hier nog eens uit wat een virtuele assistente (VA) precies is, wat ze doet en welke meerwaarde een VA voor jou kan betekenen. Om meteen het eerste misverstand te kelderen: het is een beroep, geen robotachtige of zo. In Nederland is de term Virtueel Assistente al langer gekend, België volgt gelukkig. In 2019 werd er zelfs een beroepsfederatie opgericht om de belangen van Freelancers en Virtual Assistants (BFFVA) te behartigen. In Nederland werd het beroep door de Nationale Beroepengids uitgeroepen tot één van de beroepen van de toekomst.

Op hun website lees je volgende verklaring:

“We hebben het hier niet over Siri of een ander softwareprogramma, dit type Virtual Assistent is een echt mens. Deze Virtual Assistent werkt alleen op afstand voor de opdrachtgever en is eigenlijk de secretaresse die alleen via telefoon, chat of mail bereikbaar is. We zien binnen de secretaressefunctie terug dat een manager of ondernemer toch ook een sparringpartner of feedback nodig heeft. Veel Virtual Assistants vervullen tegenwoordig diezelfde rol voor de opdrachtgever. De Virtual Assitant kan de opdrachtgever bijvoorbeeld begeleiden met (online) marketing, communicatie, lanceringen van producten en diensten, stroomlijnen en automatiseren van bedrijfsprocessen, inrichten van online academies, webdesign, finance en nog veel meer. Menig Virtual Assistant is zelf ondernemer en begrijpt zodoende wat de opdrachtgever nodig heeft en tegen aan loopt. “


Een virtueel assistent is dus een echt mens - zoals ik -, gelukkig maar. ;)

Een Virtual Assistant, ook voor u?

Ondernemers, zelfstandigen, éénmanszaken, KMO's... hebben lang niet allemaal nood aan een parttime of fulltime medewerker in vast dienstverband. Wat ze wel allemaal willen: hun vrijheid behouden én als het even kan zich focussen op hún talent. Administratie is nu eenmaal vaak niet de reden waarom ze ooit de sprong naar zelfstandigheid gemaakt hebben.

Een vaste medewerker moet je voorzien van een werkplek, een computer en allerhande faciliteiten. Daar bovenop komen er allerhande wetten en verplichtingen op je af.

Een virtueel assistente is zelf ondernemer en schrijft je voor gepresteerde diensten een factuur uit, die jij gewoon als kostenpost in je boekhouding opneemt. Geen sociale zekerheid, geen kosten om een medewerker te installeren, geen doorbetaling van loon tijdens vakantie of ziekte, geen papierwinkel.

Sommige ondernemers hebben wel één of meerdere medewerkers, maar willen een specifieke expertise in huis halen of een tijdelijke verhoging van de werkdruk opvangen. Ook wanneer een vaste medewerker plots ziek valt kan een virtueel assistente de oplossing zijn.

Waarmee kan een virtueel assistente jou helpen?

De taken die je aan een virtueel assistente kan toevertrouwen zijn erg breed. iZiE is zelf gespecialiseerd in een heel ruim assortiment taken.

Enkele van de mogelijkheden waarvoor je bij iZiE hulp kan vinden:

  • klanten- en sales-support

  • boekhoudkundige en financiële support

  • nieuwsbrieven opmaken en verzenden

  • virtueel event management

  • website support

  • optimalisatie van bedrijfsprocessen

  • helpdesk-support voor softwareprogramma's

Verder breiden we ons netwerk uit met andere profielen zodat we ook ondersteuning kunnen bieden op het vlak van sociale media, copywriting en zo meer.

Maar het kost geld

Uiteraard zal een virtueel assistente haar uren doorfactureren. Dus ja, dat kost geld. Maar... een virtueel assistente brengt ook geld op! Ik zie die ogen al verschrikt kijken maar het is nochtans logisch.

Als ondernemer kan jij opnieuw tijd maken voor datgene wat jij het liefste doet en waar jij goed in bent: jouw klanten helpen, een nieuw productassortiment uitzoeken, kortom meer omzet genereren. En die administratie, die zal je vanaf nu niet meer wakker houden!


Nog even op een rijtje

Nu je weet wat een Virtual Assistant precies is, is het aan jou: Bedenkt voor jezelf eens welke taken jij zou kunnen overlaten aan een professional. Taken die je minder graag doet of die je minder goed kan. Breng eens in kaart welke taken je verwaarloosd hebt waardoor je niet voldoende hebt kunnen werken aan je groei.

En nu zoek je jouw Virtual Assistant, iZiE kan je daar zeker bij helpen! Zo krijg jij meer ademruimte in je bedrijf en in je privé. Zo kan jij je weer focussen op je diensten en klanten. Zo vind jij je enthousiasme en energie van bij je start terug.


Tot hoors!

123 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page